Reggio Emilia

Reggio Emilia Approach 

Οι βασικές ιδέες της παιδαγωγικής του Reggio Emilia δίνουν έμφαση στην μοναδικότητα του ατόμου, την ιδέα της αυτενέργειας, την αντίληψη και αντιμετώπιση του παιδιού ως ένα ενιαίο Όλον, την έννοια της δημιουργικότητας όπως και την αναγνώριση της σπουδαιότητας του περιβάλλοντος στην ανάπτυξη. Τα βασικά χαρακτηριστικά της προσέγγισης Reggio Emilia είναι:

1.η δημοκρατική εκπαίδευση
2. οι εκατό τρόποι έκφρασης των παιδιών
3. τα παιδιά αποτελούν το επίκεντρο ενδιαφέροντος και ρυθμίζουν τη μαθησιακή διαδικασία
4. τα πρότζεκτ και ο σχεδιασμός νέων προκλήσεων
5. η παιδαγωγική τεκμηρίωση / documentation
6. η μάθηση ως ομαδική διαδικασία
7. το ενδιαφέρον και η συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες
8. ο ενθαρρυντικός ρόλος του δασκάλου
9. το περιβάλλον ως “τρίτος δάσκαλος”
10. ο δάσκαλος εικαστικών “atelierista” και τα “atelier”

Loris Malaguzzi 

O Loris Malaguzzi (1920-1994) γεννήθηκε στην πόλη Correggio της βόρειας Ιταλίας. Σπούδασε Παιδαγωγικά στο University of Urbino και αργότερα σπούδασε Ψυχολογία στο Italian National Research Center στη Ρώμη. Ένας διανοούμενος Ιταλός δάσκαλος ο οποίος θεωρείται ο εμπνευστής και υλοποιητής της προσέγγισης του Reggio Emilia. O Malaguzzi αφιέρωσε τη ζωή του στο όραμα του, δηλαδή στην εδραίωση μιας εκπαιδευτικής κοινότητας (γονείς, δασκάλους, παιδιά,), που μέσα από τη συνεργασία εδραίωσε για πολλά χρόνια ένα σύστημα το οποίο λειτουργεί και εξελίσσεται διαρκώς.
Ο Malaguzzi πίστευε ότι η κουλτούρα, οι σχέσεις και ο κοινωνικός χώρος του παιδιού αποτελούν βασικές συνιστώσες της μάθησης. Είπε ότι τα σχολεία είναι «ένα είδος κατασκευής που μεταβάλλεται και συνεχώς προσαρμόζεται». Σύμφωνα με τον ίδιο, «όλα τα παιδιά θεωρούνται επινοητικά, περίεργα, ευφάνταστα και εφευρετικά». Ο Malaguzzi είδε τα παιδιά ως οντότητες με βαθιές ρίζες στην κουλτούρα, την κοινωνία και τις οικογενειακές αξίες του λαού που τα περιβάλλει. Τους θεωρούσε ισχυρό, ικανό και γεμάτο από πόρους μη πραγματοποιημένο δυναμικό, με δικαιώματα αντί για ανάγκες. Αυτή η θετική εικόνα του παιδιού ήταν θεμελιώδης για την παιδαγωγική του.

Κέντρα προσχολικής και βρεφικής ηλικίας – Ινστιτούτο του Δήμου Reggio Emilia

Το Reggio Emilia Approach® γεννήθηκε στα δημοτικά βρεφικά κέντρα του Reggio Emilia (0-3 ετών) και προσχολικής ηλικίας (3-6 ετών), τα μέρη όπου το εκπαιδευτικό έργο με βάση τις αξίες και τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά είναι διαρκώς σε εξέλιξη. Τα δημοτικά κέντρα πρώιμης παιδικής ηλικίας διοικούνται από το Ινστιτούτο του Δήμου του Reggio Emilia, ένα ειδικό οργανισμό που δημιουργήθηκε από τον δήμο το 2003 για να προστατεύσει τις ποιότητες και τις αξίες των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και να τους επιτρέψει να αναπτυχθούν με αυτόνομο πολιτισμό, παιδαγωγική και διαχείριση.

Centro Internazionale Loris Malaguzzi 

Το Centro Internazionale Loris Malaguzzi είναι ένας χώρος συνάντησης ανοιχτός σε όλους τους ανθρώπους από όλο τον κόσμο με διαφορετικές κουλτούρες που θέλουν να προωθήσουν την ποιοτική εκπαίδευση. Προσφέρονται ευκαιρίες δημιουργικότητας σε νέους, ενήλικες και οικογένειες και παρέχει νέες ευκαιρίες εκπαίδευσης για ολόκληρη τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα Το κτίριο που στεγάζεται παλαιότερα ήταν το εργοστάσιο «Locatelli», όπου παρήχθη το τυρί Parmigiano-Reggiano.
Κάθε χρόνο, περισσότερα από 100.000 άτομα από την Ιταλία και από όλο τον κόσμο επισκέπτονται το Centro Internazionale Loris Malaguzzi.

Reggio Children

Η Reggio Children εδραιώθηκε το 1994 για να προωθήσει και να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των αγοριών και των κοριτσιών και να διαχειριστεί τις παιδαγωγικές και πολιτιστικές ανταλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια μεταξύ των Παιδικών Κέντρων του Reggio Emilia, των δασκάλων, των ερευνητών και μελετητών από όλο τον κόσμο. Το Reggio Children, σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο οργανώνει εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες. προωθεί εκπαιδευτικά ερευνητικά προγράμματα · προσφέρει συμβουλές, διεξάγει εκθέσεις καθώς επίσης παράγει και εμπορεύεται εκδόσεις βιβλίων (μερικές από τις οποίες μεταφράζονται σε 21 γλώσσες). Το 2006, δημιουργήθηκε το Διεθνές Δίκτυο Reggio Children, το οποίο αποτελείται σήμερα από 34 χώρες που σε σταθερή βάση συνεργάζονται μεπρωτοβουλίες και δραστηριότητες κατάρτισης.